sumber kewangan

Monday, December 13, 2010

First Impression

Assalamualaikum w.b.t.

minyak lintah minyak kelapa,
sudah lama tidak berjumpa.

ikan haruan ikan bilis,
izinkan saya kembali menulis.

cewahhh!

okay2..papepon kali ini nak cerita pasal first impression..kite mase memule jumpe kawan-kawan kite,mesti kite ade first impression kat die kan..yelah,pertama kali jumpa..sebelom nih tak pernah kenal pon ngan mereka..first impression nih selalunye dinilai berdasarkan tingkah laku, susuk tubuh dan wajah, cara percakapan, luahan pendapat, keramahan dan sebagainya(pergh macam gaye orang wat research jek..huhuhu)

gambar ihsan en.googlisme

pada aku,first impression terhadap kengkawan aku selalunye aku nilai bedasarkan rupa,gaya dan tingkah laku..aku rase korang-korang pon macam nih jugak kan..ye lah,kalau da pertama kali jumpa tuh konfem2 la muka die yang kite hadap dulu..mungkin sebelum tu kite lihat tingkah laku die dulu dan lepas tuh baru bertegur sapa..time tuh baru tau suara die camne,cara bercakap kasar ke,lembut ke,gagap ke,pelat ke..
laki tuh macam ade niat lain jek

tapi kebiasaannya bagi aku,jangkaan pertama aku terhadap kengkawan aku selalunya tak tepat..mungkin first impression tuh hanya sesuai pada beberapa hari pertama sahaja tetapi tidak relevan untuk jangka masa yang lama..kome paham ke idok teman nyembang nih??

mungkin memule jumpa tuh kite ingat die nih sombong,pendiam dan sebagainye..ya,memang die senyap dan pendiam tapi itu mungkin kerana sifat malunya yang masih menebal dalam diri beliau!(tetiba nk emo)..bile baru-baru nak kenal,takkan dah nak tunjuk 'huha' die..konfem la kaver-kaver macho dulu..time nih masing-masing baru nak mengenali hati budi masing-masing.(ayat typical artis baru bercinta)..tapi bile dah seminggu atau lebih, die yang dahulunya kite ingat pendiam rupe-rupenye lagi gile dari kite..itulah yang aku maksudkan first impression tuh bersesuaian hanya untuk beberapa hari pertama sahaja..

tetapi dalam konteks kehidupan pada masa ini, hala tuju nasib seseorang itu bergantung kepada sejauh mana penglibatan kerajaan dalam merangka strategi-strategi yang utuh bagi meralisasikan oopppsss, terkeluar ayat karangan tuk subjek teknokrat dan pembangunan pulak..nih tengah semangat sangat nih, tuh yang cakap pon da macam ahli politik raih undi tuh..

okeh2..berbalik kepada permasalahan utama kita, first impression aku untuk kengkawan aku ade yang negatif, dan ada juga yang positif. tetapi perlu diingat, bukan semua first impression itu tepat. memule kite ingat die sombong,sebenarnya die peramah. memule kite ingat die loqlaq,padahal die sebenarnya wara'..

tapi pada aku,setiap kawan-kawan yang aku jumpa untuk pertama kalinya, aku akan jangka yang dia nih lebih bijak dari aku..setiap kawan aku..tiada yang terkecuali..misalnya pada hari pendaftaran universiti,aku dengan tegasnya menyatakan pada diri aku sendiri yang semua kenalan sekelas itu lebih bijak dari aku..aku akan meletakkan diri aku di tahap yang terakhir dari segi kebijaksanaan..mende nih aku dah amalkan dari sekolah rendah lagi..
die nih sume orang tau die makhluk genius
-ihsan google-


dengan cara nih, aku takkan merasa meninggi diri..aku akan selalu memandang tinggi kengkawan aku..sebab pada aku,mereka lebih bijak dari aku..so dengan cara tuh, aku akan berasa ketinggalan dari segi pembelajaran dan akan menguatkan lagi usaha untuk 'catch-up' ngan diorang..teknik nih pada aku berkesan bagi meningkatkan motivasi diri..tetapi  ia juga bergantung kepada cara kita membawa diri..kalau kita lalai leka,tak menjadi jugak teknik nih..dan aku kadang-kadang leka lalai cuai jugak..

so, kepada korang yang berkawan dengan aku, korang jangan risau,aku tak akan anggap korang tak bijak sebab first impression aku kat semua kawan aku adalah mereka semuanya bijak-bijak belaka..yang tidak berkawan dengan aku,kalau kite pertama kali berjumpa pun aku anggap korang nih bijaksana..tak kesah la hensem ke,huduh ke,cantik ke,sumbing ke..sebab kite takleh nak adili buku daripada kulitnya betul tak?hehe..

selain dari bijak, kadang-kadang dari riak wajah diorang,aku akan meng'intepret'kan dengan gaya diorang..contohnya macam bile aku tengok si A nih,aku agak die anak orang kaya..bile aku tengok si B nih,aku agak die nih terer maen bola dan sebagainya..dan cara nih selalunya tepat..haha..mungkin kite leh tahu cara hidup seseorang tuh dari muka kot..maybe tukang tilik selalu wat macam tu kot..

tuh semua ialah first impression aku terhadap kawan-kawan aku..ade yang baik ade juge yang tak..tapi dari yang aku pernah dengar tentang first impression kawan-kawan aku terhadap aku, rasa nak gelak pon ade..

antara first impression kawan-kawan aku terhadap aku:
  1. aku nih merokok
  2. aku nih makhluk otai budak kerek
  3. aku nih pendiam
  4. aku nih hensem giler bisa cair awek-awek yang memandang
okeh,terus terang cakap yang no.4 tuh menipu semata-mata..haha..yang no.3 tuh mungkin betol sebab aku kalau ngan orang yang aku tak kenal aku akan senyap jek..dah lame-lame baru naek setan..tapi yang no. 1 ngan no.2 tuh aku dah biasa dah..kebanyakan kawan aku mesti ingat aku nih merokok dan kerek-kerek gitu..diorang tengok muke ngan gaye aku diorang ingat aku merokok..padahal aku tak merokok pon..haha..biasa dah tuh..tapi yang pikir aku kerek,budak jahat,legenda budak setan dan segala macam tuh,aku agak pelik..sebab bende paling jahat yang aku pernah buat pon makan tak baca bismillah je~

p/s:hambik punya lama tak menaip sekali taip tak ingat dunia!!
"ape first impression korang kat aku??kongsi sikit~"

13 comments:

mEEnmeSSi said...

kau kuat kentot

pameklampard said...

kah3..ko nk tau aku nyer first impression kat ko x meen??hua3
ko nih makcik2 sombong xnak kawan ngan dak kelas..kah3..

mEEnmeSSi said...

aku dah agak nye mesti dak tp pndg gitu kat aku..lg2 dlm lecture dok ngn dak tp len..nk wt cmne weh..opie muncul..slhkn opie..hahaha

tp aku ok kn akher2nyer..

1st impresyen mmg xleh pki !

pameklampard said...

tp tang makcik tuh mmg btol pon..kn mak ko lg kelhatan mude simplisiti berbanding ngan ko

teddybee said...

hahaha first jumpe ko, ak da gelak2.. "ehhhh (smbil buat muke mcm kenal.. tp di mana yer..)teddyBeAR~" hahaha ;p
then bile lepak kat mamak tu, ak da takleh tahan. nak gelakkk je... muke ko slamber, teknik penceritaan n cerita ko best :) keep it up!

CallMe-NW said...

ak mcm xde 1st impression je kt kau dulu..tibe2 je kau wujud dlm tp22 tu..hahahaha

pameklampard said...

owh..it hurts wawa..itu sangat kejam..haha..mentang2 aku gelap,ko x pasan aku ek..haha

Nur Mudrikah said...

ade ke 1st impression aku kat ko eh? aku taw ko dak exKmpk je..haha

syahira ariff said...

aku rasa kau pendiam kot
sbb kau slalu pakai purdah hitam kau tu
konon konon tutup mulut tak nak bercakap
keh keh

lotusfinder said...

sengal~!,haha >.<

Fyqa said...

haha. ok klo first impression rasa smuanya baik je.

Cik Tengku Saliha Rahima Bt Tg Ariff said...

hehe amboi sep berpantun lg tu hehe
um sy rse anda sowg yg shy shy cat plus gler2 :B hehehe

Anonymous said...

This is my first time pay a quick visit at here and i am
really happy to read everthing at alone place.

My web-site τραπεζαριες

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails